Zakwasy w udach

Zakwasy w udach
4.9 (98%) 10 votes

Podobnie jak w przypadku zakwasów w łydkach, dolegliwości bólowe po treningu umiejscowione w udach zdarzają się zazwyczaj po bieganiu. Szczególnie wyczerpujące biegi długodystansowe często dają rezultat w postaci zakwasów ud. Czy można bronić się przed takimi konsekwencjami ćwiczeń i co zrobić, jeśli zakwasy już się pojawiły?

Na początku warto pamiętać, że zakwasy nie są spowodowane kwasem mlekowym. Ból wynika z uszkodzeń włókien mięśniowych, co zdarza się w przypadku obciążającego treningu. Nie jest to zwykle powód, by zrezygnować z ćwiczeń – po pewnym czasie włókna mięśniowe zregenerują się, a pod wpływem regularnej aktywności fizycznej wzmocnią się. Jednocześnie nie jest zalecane, by decydować się na obciążający trening dzień po dniu w przypadku wystąpienia dolegliwości bólowych.

Jak uniknąć zakwasów w udach

Zakwasy w udach nie powinny się pojawić, jeśli wcześniej zadba się o kilka spraw. Przede wszystkim, przed jakimikolwiek ćwiczeniami, należy pamiętać o rozgrzewce, która będzie aktywizować różne grupy mięśniowe. Koniecznie należy wykonywać ćwiczenia rozciągające – są one niezbędne również jako zakończenie właściwej aktywności fizycznej. Niewskazane jest wybieranie zaawansowanego programu treningowego, jeśli dopiero zaczyna się przygodę z ćwiczeniami. Należy stopniowo zwiększać obciążenie – pozwala to odpowiednio wzmocnić włókna mięśniowe.

By zakwasy ud nie pojawiły się wcale, warto również wprowadzić do diety produkty, które zmniejszają tego typu dolegliwości bólowe. Obecnie najczęściej polecanym środkiem jest świeży sok z wiśni, który można pić przed treningiem, w trakcie jego trwania, a także po nim. W takim samym stopniu zalecane jest jedzenie świeżych owoców, jednak musi być to dość duża ilość. By zapobiec zakwasom doradza się również spożywanie imbiru w codziennej diecie. Forma tego produktu nie jest ważna – badania pokazały bowiem, że zarówno świeży jak i przetworzony imbir zachowuje swoje właściwości.

Sposoby na zakwasy

Jeśli zakwasy na udach już się pojawiły, warto zrobić wszystko, by zmniejszyć dolegliwości bólowe. Zazwyczaj zakwasy ud zajmują dużą powierzchnię i jeśli są bardzo bolesne ćwiczenia stają się bardzo uciążliwe. Dlatego w takim przypadku lepiej z nich zrezygnować. Dużo lepsza może okazać się gorąca kąpiel, która rozgrzeje mięśnie. Schłodzenie mięśni doradzane jest wyłącznie wtedy gdy zakwasy pojawią się zaraz po treningu. Jeśli od aktywności fizycznej do wystąpienia zakwasów minie przynajmniej kilka godzin, zaleca się jedynie rozgrzewanie. Rozgrzewająco może działać kąpiel, ale także maści przeciwbólowe, które zawierają między innymi ekstrakt z chili.

W przypadku, gdy ból występujący przy zakwasach jest naprawdę duży, można skorzystać z doustnej formy niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Ze względu jednak na to, że również takie środki mają działania uboczne, zwłaszcza wtedy gdy są zażywane często, lepiej jest ich unikać lub stosować sporadycznie. Zamiast nich można zdecydować się za to na maści zawierające środki przeciwbólowe. W przypadku, gdy wymienione sposoby nie przynoszą ulgi konieczna może być pomoc lekarza specjalisty.

2 replies on “Zakwasy w udach”

  1. kolarz napisał(a):

    Najlepszy sposób na trening ud na rowerze, to obniżenie siodełka jak tylko się da. Wtedy właśnie pracują przede wszystkim uda, a łydki praktycznie odpoczywają. Zakwasy na udach murowane. A jak są zakwasy, to z czasem przychodzą też wyniki. I o to przecież w treningu właśnie chodzi.

  2. Chwarzniak napisał(a):

    No z jednej strony tak, ale zależy co chcesz trenować. Bo w ten sposób powiększysz masę mięśniową i siłę, ale zakwasy na udach nie dadzą ci na pewno żadnego postępu w zakresie wytrzymałości mięśniowej, a dla kolarza to chyba powinno być ważne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *