Zakwasy w łydkach

Zakwasy w łydkach
5 (100%) 6 votes

Zakwasy w łydkach to dolegliwość, która może pojawić się u każdej osoby. Najczęściej jednak narzekają na nią ludzie, którzy trenują bieganie. Czym tak naprawdę są zakwasy i w jaki sposób można zmniejszyć dolegliwości?

Dawniej sądzono, że zakwasy są wynikiem tworzenia się kwasu mlekowego w mięśniach. Tymczasem okazuje się, iż kwas mlekowy pozostaje w mięśniach jedynie przez krótki czas. Efekt działania tej substancji obserwuje się niemalże od razu po zakończeniu treningu, a po godzinie kwas mlekowy zostaje usunięty z mięśni, dlatego nie może on powodować dolegliwości. Ból, który pojawia się dopiero po kilku, kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu godzinach po treningu, to tak naprawdę nie „zakwasy”, a opóźniona bolesność mięśniowa.

Opóźniona bolesność mięśniowa w łydkach

Opóźniona bolesność mięśniowa to efekt mikrouszkodzeń mięśni. Ta dolegliwość, wbrew pozorom, może pojawić się nie tylko u osób, które dopiero zaczynają przygodę z regularnym bieganiem, ale także u tych, które trenują od wielu lat. Jednak ćwiczenia sprawiają, że mięśnie są bardziej wytrzymałe, co zwykle zapobiega mikrouszkodzeniom. U doświadczonych sportowców opóźniona bolesność mięśniowa zdarza się zwykle po bardzo wyczerpujących zawodach.

Aby zakwasy łydek nie wystąpiły w konkretnym przypadku, warto zacząć od rozgrzewki. Powinna ona zawierać różnorodne ćwiczenia, a jednym z ważniejszych jest rozciąganie mięśni. To istotne nie tylko w czasie rozgrzewki, ale także zaraz po treningu. Według niektórych badań, może to pomóc w uniknięciu opóźnionej bolesności mięśniowej.

Sposoby na zakwasy w łydkach

Jeśli zakwasy na łydkach już wystąpią, konieczne jest zastosowanie innych środków. Najbardziej znaną metodą pozbycia się bolesności mięśni w takiej sytuacji jest umiarkowana aktywność fizyczna – na przykład pływanie. Aktywność w wodzie może być w takim przypadku najlepszym wyjściem, ponieważ podczas pływania czy na przykład wodnego aerobiku mięśnie i stawy nie są obciążone tak bardzo, jak w przypadku ćwiczeń w warunkach „naturalnych”. W przypadku, gdy „zakwasy” są wyjątkowo uciążliwe, lepiej jest jednak nie decydować się na dodatkową aktywność. Niekiedy ból nie jest opóźnioną bolesnością mięśniową, a na przykład oznaką naderwania ścięgna. Dlatego też warto obserwować, czy ból ustąpi samoistnie, a jeśli tak się nie stanie, konieczna jest wizyta u lekarza – w niektórych przypadkach niezbędna bywa rehabilitacja.

Ból po treningu można zmniejszyć również poprzez wygrzewanie obolałych miejsc. W tym celu polecana jest gorąca kąpiel lub zastosowanie rozgrzewających maści. Najbardziej znanym środkiem jest tak zwana końska maść, zawierająca szereg ekstraktów z ziół. Pomocne mogą być także żele, zawierające niesteroidowe leki przeciwzapalne. W niektórych przypadkach można również zastosować przeciwbólowe środki doustne, pamiętając, by nie zażywać ich dłużej, niż jest to podane na opakowaniu oraz nie przekraczać zalecanej dawki.

Warto przy tym pamiętać, że długotrwałe zakwasy to niepokojący objaw. W przypadku dużego bólu po treningu oraz zmiany zabarwienia moczu konieczna jest szybka wizyta u specjalisty, ponieważ może to wskazywać na bardzo poważny problem zdrowotny.

3 replies on “Zakwasy w łydkach”

  1. BMI master napisał(a):

    Prawda jest taka, że babkom podobają się umięśnione łydki znacznie bardziej niż mięśnie na udach. My faceci podchodzimy do tego inaczej, ale fakty są takie, że kobiety myślą inaczej – dla nich umięśnione uda są „grube”, a łydka zawsze z natury jest bardziej wyrzeźbiona, także panowie cisnąć aż będą zakwasy na łydkach!!!

  2. prorok Adaś napisał(a):

    No ja nie wiem skąd Ty wiesz, że kobietom podobają się bardziej łydki niż uda. Ale pytać nie będę 😀 Zakwasy na łydkach wzmacniają mięśnie, a także cały aparat ruchu, więc mimo wszystko – nie ważne czy ktoś chce się przypodobać kobietom czy nie – warto ćwiczyć łydki.

  3. Mateusz napisał(a):

    Dobry artykuł, również pisałem na temat zakwasów. W łydkach należy zwrócić uwagę, czy bolą nas mięśnie czy boli nas ścięgno achillesa, jeśli achilles to z całą pewnością należy go wzmocnić, gdyż ciągle uszkadzany może doprowadzić do naderwania lub całkowitego zerwania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *