Zakwasy po treningu

Zakwasy po treningu
5 (100%) 5 votes

Trudno jest spotkać osobę, która po wykonaniu serii intensywnych ćwiczeń fizycznych, nie odczuwała nigdy dyskomfortu na drugi dzień. Ten dyskomfort w postaci bólu, zwany jest potocznie zakwasami. Jest to ból, wynikający z procesów adaptacyjnych, które następują w mięśniach po wykonaniu ćwiczeń. Występuje on zarówno u osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z intensywnymi treningami, ale może on także dotknąć doświadczonych sportowców. Wszystko jest uzależnione od rodzaju treningu, czasu w którym jest on wykonywany, ale także od przebytych kontuzji i ogólnego stanu zdrowia.

Dlaczego po ćwiczeniach pojawiają się dolegliwości bólowe?

Zakwasy po treningu są związane z tym, że w mięśniach pojawiają się mikrourazy. Dochodzi do uszkodzenia włókien mięśniowych, które muszą pracować pod bardzo dużym obciążeniem, związanym z ich wysoką częstotliwością rozwijania, a następnie kurczenia się. Uszkodzone włókna mięśniowe prowadzą z kolei do pobudzenia neuronów bólowych, których efektem są dolegliwości bólowe, nazywanymi potocznie zakwasami.

Jak długo po treningu utrzymuje się ból?

Zakwasy po ćwiczeniach mogą się utrzymywać przez kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt godzin, utrudniając w znaczący sposób aktywność fizyczną. Często zdarza się, że dolegliwości bólowe, związane z zakwasami zanikają dopiero po dwóch dobach. Czas, po którym można wrócić do ćwiczeń z normalnym obciążeniem, jest uzależniony od indywidualnych cech organizmu oraz od tego czy mięśnie przyzwyczaiły się już do danego poziomu wysiłku.

Co robić gdy pojawią się zakwasy?

Gdy pojawią się zakwasy, trzeba zapewnić włóknom mięśniowym odpowiednią ilość czasu na zregenerowanie się. Ból związany z zakwasami stanowi reakcję obronną i informację o tym, że warto zrezygnować na pewien czas z intensywnego treningu. Co niezwykle istotne, po zregenerowaniu się, włókna mięśniowe są większe oraz znacznie mocniejsze, przez co lepiej znoszą wysiłek fizyczny, co przekłada się na lepsze samopoczucie po treningu.

Zakwasy po wysiłku można szybciej zlikwidować, stosując szereg różnego rodzaju metod regeneracji. Wśród nich warto jest wymienić przede wszystkim basen, saunę, gorącą kąpiel lub naprzemienny prysznic (na przemian zimny i gorący). Pomocne mogą być oprócz tego ciepłe kompresy, uzupełniający elektrolity sok z pomidorów czy herbata z sodą oczyszczoną.

Czy zakwasów można uniknąć?

Zakwasy to zjawisko, którego można uniknąć przy wykonywaniu ćwiczeń w regularny sposób, bez robienia sobie zbyt długich przerw, a także przy zachowaniu zasady stosowania mniejszego obciążenia przy nowych ćwiczeniach. W tym ostatni przypadku zalecana jest początkowa mała intensywność ćwiczeń, która stopniowo powinna być zwiększana.
Niezwykle istotne jest, by przed partią ćwiczeń przygotować się do nich przez odpowiednią rozgrzewkę oraz rozciąganie, a także pamięć o stopniowym wygaszaniu treningu w jego końcówce. Nie można zakończyć treningu przy pełnej intensywności jego wykonywania, gdyż zwiększa to szanse na pojawienie się dolegliwości bólowych.

2 replies on “Zakwasy po treningu”

  1. jaszczur napisał(a):

    Zakwasy po treningu świadczą tylko o jednym – trening miał sens i był dobrze przeprowadzony. Jak ktoś tego nie rozumie, to nigdy do niczego nie dojdzie. Zakwasy nie są oznaką żadnego przetrenowania, ale właśnie tego, że wykonało się taką pracę, która przyniesie efekt. A efektem będzie masa mięśniowa, a konkretnie przyrost.

  2. początkujący napisał(a):

    Mam zakwasy po treningu już czwarty dzień, więc zaczynam się powoli martwić i zastanawiać czy to jest normalne. Bo wszędzie piszą, że po dwóch dniach to już zazwyczaj mijają. A u mnie nie, mam nawet wrażenie, że mięśnie bolą mnie jeszcze bardziej niż wcześniej. To był mój pierwszy trening na siłowni od bardzo dawna, ale nie przesadzałem i nie był długi…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *