Zakwasy po bieganiu

Zakwasy po bieganiu
5 (100%) 4 votes

Duże zmęczenie mięśni, uczucie ciężkich nóg oraz ból, mogą być oznaką zakwasów. Jest to dość powszechnie spotykany problem amatorów biegania.

Pojawiające się zakwasy po bieganiu mogą skutecznie zniechęcać początkującego biegacza na tyle, że niektórzy są nawet skłonni zrezygnować z tego sportu. Zupełnie niepotrzebnie, ponieważ zakwasy po biegu dotykają także biegaczy w stopniu zaawansowanym. Z zakwasami można, a nawet należy walczyć, w większości przypadków z dobrym skutkiem.

Co to są zakwasy

To nic innego, jak bolesność mięśniowa powstała na skutek mikrourazów strukturalnych włókien mięśniowych. Powstające w mięśniach napięcie prowadzi do urazów mięśni oraz małych stanów zapalnych, którym towarzyszy ból. Rozróżnia się dwa typy zakwasów: wczesne i opóźnione. Wczesne występują podczas wysiłku fizycznego i ustępują po jego zakończeniu, natomiast opóźnione pojawiają się około 24-48 godzin od wysiłku i trwają 5-7 dni.

Co może pomóc na zakwasy u biegaczy

Najważniejszą sprawą jest odpowiedni dobór obciążeń treningowych, na miarę możliwości organizmu, a to wiadomo jest rzeczą całkowicie indywidualną i nie ma na to określonych norm czy reguł. Ważne jest, aby wykonywać rozgrzewkę przed treningiem oraz właściwie rozciągać poszczególne partii mięśni, a po zakończeniu biegania stopniowo obniżać temperaturę organizmu, na przykład poprzez 10-15 minutowy trucht, a na zakończenie warto także porozciągać się jeszcze przez jakieś 10 minut. Wszystko to ma na celu przygotować odpowiednio mięśnie do wysiłku fizycznego, a po zakończeniu treningu, spokojnie je rozluźnić i schłodzić.

Sauna na zakwasy

To jeden z najbardziej skutecznych środków sprzyjających regeneracji potreningowej dużych partii mięśniowych. Wysoka temperatura panująca w saunie, ma zbawienny wpływ na rozluźnienie napiętych mięśni oraz zniweluje ich bolesność.

Kąpiele wodne na zakwasy

Może to być zarówno krótki prysznic, najlepiej naprzemienny, zimną i ciepłą wodą, gorąca kąpiel w wannie lub pływanie w basenie. Woda bowiem pomaga się zrelaksować oraz rozluźnić spięte mięśnie. Według lekarzy najlepszym sposobem na zakwasy jest kontynuowanie lekkiego ćwiczenia, którym w tym przypadku może być przepłynięcie kilku długości basenu.

Masaż na zakwasy

Świetny relaks dla obolałych mięśni. W przypadku dużego bólu wskazane jest użycie do masażu sportowej maści lub żelu.
Ważnym elementem regeneracji sił jest odpowiednie odżywianie. Dlatego należy jeść dużo zdrowych węglowodanów, białko oraz produkty bogate w błonnik. Należy unikać tłuszczu i produktów wysoko przetworzonych. Aby utrzymać nawodnienie organizmu na właściwym poziomie wskazane jest picie dużych ilości wody, najlepiej niegazowanej, ponieważ odwodnienie powoduje osłabienie i zmęczenie mięśni. Zakwasy dotykają każdą osobę, która trenuje, można z nimi żyć i nie należy się zniechęcać do dalszego wysiłku fizycznego i biegania, one prędzej czy później miną. Na początku ból może być większy i zdecydowanie dłużej się utrzymywać, ale jest to stan przejściowy, ponieważ spowodowany jest brakiem kondycji i nie przyzwyczajonych mięśni do długotrwałego wysiłku.

2 replies on “Zakwasy po bieganiu”

  1. runner napisał(a):

    Bieganie nie zawsze polega tylko na wykorzystywaniu siły mięśni. Zwłaszcza na średnich dystansach ważna jest przede wszystkim wytrzymałość tlenowa. Powinno się pracować nad ogólnie pojętą kondycją a nie mięśniami. Zakwasy po bieganiu świadczą jednak o tym, że obciążenia nie są dostosowane do masy mięśniowej – mięśnie muszą dorosnąć do wysiłku.

  2. Swój napisał(a):

    Największe zakwasy po bieganiu mam jak robię interwały. Albo jak robię spokojny trening, ale na końcu robię finisz i ostatnie 300 metrów biegnę konkretnie na maksa. Gdy biegam sobie normalnie truchtem, to już tego problemu nie mam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *