Sposób na zakwasy

Sposób na zakwasy
5 (100%) 5 votes

Aktywny styl życia stał się bardzo modny. Coraz częściej widzimy osoby biegające wcześnie rano. Bieganie uprawiane jest nie tylko w parkach, ale także na ulicach (bo tereny zielone są daleko). Niestety, nie tylko biegacze często mogą zmagać się z zakwasami.

Co to są zakwasy

Pod wpływem wzmożonego wysiłku fizycznego w mięśniach glukoza zamieniana jest na energię. Ubocznym efektem tej przemiany jest kwas mlekowy. W ciągu 1-2 godzin jest on odprowadzany przez krew do wątroby. Tu ponownie wykorzystywany jest do produkcji glukozy.

Kwas mlekowy uważany był za głównego winowajcę nagłych skurczów i bólu mięśni. Uważano, że to jego nadmiar był przyczyną zakwasów. Badania wykazały jednak, że nadmiar kwasu mlekowego jest likwidowany w ciągu 1-2 godzin od wysiłku, a zakwasy pojawiają się po 24 godzinach lub nawet później. Okazało się, że za zakwasy odpowiedzialny jest zespół opóźnionego bólu mięśni (DOMS). Ból jest efektem mikrourazów strukturalnych włókien mięśniowych. Pod wpływem niektórych ćwiczeń, mięśnie ulegają nadmiernemu rozciągnięciu, powodującemu uszkodzenie tkanki. Ćwiczenia powodujące skurcz mięśni takich urazów nie powodują.

Sposoby na zakwasy

Zakwasy pojawiają się nagle i są bardzo dokuczliwe, często uniemożliwiają wykonanie nawet najmniejszego ruchu. Najczęściej mijają samoistnie bez stosowania żadnych środków. Jeżeli jednak chcemy zmniejszyć dolegliwości, to szybką ulgę przynoszą gorące kąpiele i sauna. Wysoka temperatura powoduje zmniejszenie napięcia mięśniowego i zmniejszenie bólu.

Najlepszy sposób na zakwasy, to zapobieganie ich powstawaniu. Przed każdym intensywnym treningiem należy najpierw przeprowadzić odpowiednią rozgrzewkę, która przygotuje mięśnie do zwiększonego wysiłku. Inny sposób to stopniowe zwiększanie obciążenia. Mięśnie systematycznie będą akceptować coraz większy wysiłek i nie będzie dochodzić do mikrourazów.

Silne zakwasy mogą być zmniejszone dzięki stosowaniu specjalistycznych żeli i maści dla sportowców. Ulgę mogą przynieść także masaże bolących miejsc, ale trzeba pamiętać, że muszą być delikatne i wykonywane przez profesjonalistów.

Domowe sposoby na zakwasy

Przeprowadzone badania i obserwacje dowiodły, że z powodzeniem można stosować kilka domowych sposobów, które zmniejszą dolegliwości. Niektóre z nich działają także profilaktycznie, czyli zapobiegają powstawaniu zakwasów.

Przeprowadzone eksperymenty udowodniły, że sok wiśniowy, pity przed treningiem i po jego zakończeniu, znacząco wpływa na odczuwanie bólu zakwasowego. Takie jego właściwości są wynikiem zawartości dużej ilości flawonoidów i antocyjanów, które mają właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające.

Dobre efekty przynosi także picie soku pomidorowego, który dzięki swojemu bogatemu składowi skutecznie uzupełnia elektrolity utracone podczas treningu. Zawiera także wiele witamin i mikroelementów potrzebnych dla organizmu.
Zakwasy mogą być dokuczliwe, ale nie oznaczają, że z treningów trzeba zrezygnować. Wręcz przeciwnie, aktywność fizyczna sprzyja utrzymaniu właściwej figury i zapewnia odpowiednią kondycję.

2 replies on “Sposób na zakwasy”

  1. Oktonauci napisał(a):

    Najlepszy sposób na zakwasy to zapewnienie mięśniom odpowiedniej ilości dobrze przyswajalnego białka. Są na to dwa sposoby. Albo codziennie jeść pół kilograma kurczaka, co jest niestety niezbyt wykonalne. Albo postawić na porządną odżywkę z aminokwasami. Można sobie poczytać jakie są najlepsze i efekty będą.

  2. Kazek napisał(a):

    A słyszał ktoś o zsiadłym mleku? Podobno jest to dobry sposób na zakwasy, ale jakoś nigdy nie było mi dane wypróbować tego na dłuższą metę. Może coś w tym jest i jest jakiś sens? Chodzi o to, żeby jak najszybciej po treningu wypić szklankę, a najlepiej dwie szklanki zsiadłego mleka i podobno zakwasy są znacznie mniejsze, a czasem całkowicie nawet znikają.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *